ALGEMENE VOORWAARDEN EN HUISREGELS
In het volgende is de ik-persoon de advocaat die de zaak behandelt, en de u-persoon is de cliënt.
Uitvoering opdracht:
– Ik zal de werkzaamheden persoonlijk uitvoeren. Alleen in geval van ziektes, vakanties en
bijzondere situaties zal ik mij laten vervangen door een kantoorgenoot. Indien ik derden inschakel
zal deze daarvoor de toestemming van u vragen, tenzij het gaat om deurwaarders of rol waarnemers.
– Ik zal u op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de zaak.
zal deze daarvoor de toestemming van u vragen, tenzij het gaat om deurwaarders of rol waarnemers.
– Ik zal u op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de zaak.
Einde van de opdracht:
– U kunt de opdracht steeds opzeggen.
– Ik kan van mijn kant de opdracht alleen opzeggen indien er sprake is van gewichtige redenen. Die gewichtige redenen kunnen onder andere aanwezig zijn:
* Indien u mij instructies geeft met betrekking tot de zaak, die ik redelijkerwijs niet kan opvolgen omdat deze in strijd
zijn met de regelgeving of met mijn inzichten omtrent de wijze waarop een advocaat zich dient te gedragen.
zijn met de regelgeving of met mijn inzichten omtrent de wijze waarop een advocaat zich dient te gedragen.
* Indien u gedurende langere tijd, tenminste twee maanden, niet reageert op brieven, die ik zend aan het adres dat u
mij heeft opgegeven en u ook op andere wijze niet bereikbaar bent.
mij heeft opgegeven en u ook op andere wijze niet bereikbaar bent.
* Indien u de aan u toegezonden nota’s (na ontvangst van een rekening overzicht en voor zover er geen
betalingsregeling is afgesproken) onbetaald laat, tenzij u de juistheid van die nota’s betwist.
betalingsregeling is afgesproken) onbetaald laat, tenzij u de juistheid van die nota’s betwist.
Wanneer u een toevoeging heeft verkregen, zal ik de Raad voor Rechtsbijstand vragen om beëindiging van die toevoeging.
Dat betekent, dat u in dat geval geen gefinancierde rechtsbijstand meer zult kunnen krijgen voor uw probleem.
* Indien u nalaat om mij de inlichtingen en documenten te verschaffen, die nodig zijn, en waar ik schriftelijk om heb
gevraagd om mijn werkzaamheden te kunnen verrichten en/of die noodzakelijk zijn in verband met de aanvraag van
de toevoeging.
Dat betekent, dat u in dat geval geen gefinancierde rechtsbijstand meer zult kunnen krijgen voor uw probleem.
* Indien u nalaat om mij de inlichtingen en documenten te verschaffen, die nodig zijn, en waar ik schriftelijk om heb
gevraagd om mijn werkzaamheden te kunnen verrichten en/of die noodzakelijk zijn in verband met de aanvraag van
de toevoeging.
– De opdracht eindigt, wanneer het resultaat dat eerder is genoemd, is bereikt, of indien vast komt te staan, dat het resultaat niet te bereiken valt. Ik deel u in ieder geval schriftelijk mee, wanneer dat het geval is.
Aansprakelijkheid:
Mijn aansprakelijkheid voor eventuele beroepsfouten is in zijn totaliteit steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder de beroepsaansprakelijkheid-verzekering wordt uitbetaald met inbegrip van het eigen risico.
Bereikbaarheid:
U kunt het kantoor bezoeken tijdens het inloopspreekuur op maandag van 9.30 uur tot 12.00 uur. Het is mogelijk, dat het spreekuur een enkele keer niet doorgaat.
Kantoorklachtenregeling van Adjiembaks en de Miranda Advocaten
Wij willen graag dat u tevreden bent over de manier waarop wij met u omgaan en over de manier waarop wij uw zaak behandelen. Toch kan het gebeuren, dat u over bepaalde dingen ontevreden bent. U kunt dan bij ons een klacht indienen, die wij zullen behandelen volgens de hieronder beschreven “kantoorklachtenregeling”. Deze regeling geeft eerst een omschrijving van een aantal begrippen, vervolgens wordt uitgelegd hoe de procedure verloopt en tenslotte komt aan de orde wat u kunt doen wanneer u het niet eens bent met onze beoordeling van uw klacht.
De overeenkomst tussen een advocaat en de cliënt wordt een “overeenkomst van opdracht” genoemd. Een precieze omschrijving van dit begrip is te vinden in art. 400 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
omschrijving van begrippen
klager: een cliënt die blijk geeft dat hij of zij niet tevreden is over de aanpak van de opdracht, onze dienstverlening tijdens het uitvoeren van de opdracht of over de hoogte van het bedrag, dat wij voor de opdracht in rekening brachten.
klacht: een opgeschreven omschrijving van de reden van de onvrede; indien de klacht speciaal is gericht tegen één van de advocaten, dan dient de naam van die advocaat in de klacht te worden genoemd. De klacht kan ook gericht worden op personen, die onder de verantwoordelijkheid van een van de advocaten werkzaam is.
klachtenfunctionaris: de advocaat die belast is met de afhandeling van de klacht.
Verloop van de klachtenprocedure
De klacht wordt voorgelegd aan de klachtenfunctionaris.
De klachtenfunctionaris is – voor zover mogelijk – niet de advocaat tegen wie de klacht is gericht. Indien de klacht geen naam van de advocaat vermeldt, of indien de klacht tegen beide advocaten is gericht, zullen de beide advocaten in onderling overleg één van hen beiden als klachtenfunctionaris aanwijzen.
De klachtenfunctionaris stelt de advocaat tegen wie de klacht is gericht in de gelegenheid om op de klacht te reageren, en zorgt ervoor, dat die reactie aan de klager wordt toegezonden.
De klager kan daar dan weer op reageren.
De klachtenfunctionaris handelt de klacht binnen een maand na ontvangst van de klacht af, of stuurt – wanneer die termijn niet haalbaar blijkt te zijn – bericht aan klager waarom de termijn niet wordt gehaald en op welke termijn klager dan wèl bericht mag verwachten.
De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.
Wanneer klager niet tevreden is over de afhandeling, dan kan de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur worden toegepast, zoals hieronder beschreven.
Klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur
Alle geschillen naar aanleiding van de totstandkoming en/of de uitvoering van onze dienstverlenging, inclusief alle declaratiegeschillen, worden beslecht overeenkomstig het Reglement Geschillencommissie Advocatuur. Betreft het geschil een opdracht van een particuliere cliënt, dan voorziet het Reglement in bindend advies, tenzij de cliënt zich binnen een maand na de afhandeling van de klacht door de advocaat wendt tot de gewone rechter. Ingeval van een incasso van een vordering op een particuliere cliënt is alleen sprake van bindend advies indien de cliënt het nog openstaande bedrag onder de Geschillencommissie stort. Doet hij of zij dit niet, dan is op de incasso arbitrage van toepassing.
Betreft het geschil de opdracht van een zakelijke cliënt, dan voorziet het Reglement in arbitrage.
De toepasselijkheid van de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur komt tot stand door ondertekening van deel 2 van de Opdrachtbevestiging.
Het reglement zelf en meer informatie over de regeling kunt u op het internet vinden:
www.degeschillencommissie.nl > commissies > advocatuur
www.degeschillencommissie.nl > commissies > advocatuur